MENÜ

A gót szubkultúra egy modern kori irányzat, mely számos országban megtalálható. Az Egyesült Királyságból indult el az 1980-as elején elején a gótikus rock helyszínéről és a punk stílus egy válfaja. A gót stílus hosszú élettartalmúnak tűnik, változatos jegyei vannak. Ábrázolása és kulturálisan negatív megítélése a 19. századi gótikus irodalomból származnak a horror filmekkel és kisebb mértékben, de a BDSM létrejöttével együtt.

A gót stílus hatással van a zenére, az esztétikára, a divatra. A gótikus zene számos különböző stílusban jelenik meg. A ruházat jellemzői változatosak a deathrock, punk, viktoriánus, reneszánsz és középkori stílusokból, illetve akár ezek keveréke is lehet, ám jellemzően fekete ruházatot, sminket és hajszínt takar.

 

Kialakulása

Az 1970-es évek végén volt néhány posztpunk együttes, akiket „gótikusnak” neveztek. Azonban csak az 1980-as évek elejére vált külön stílussá a gótikus rock zene, és követőik, rajongóik kezdtek határozott csoportformát ölteni. A stílus vélhetően a Sounds nevű magazin egy cikkének hatására kapta a nevét az Egyesült Királyságban, mely 1981. február 21-én jelent meg Steve Keaton publikálásában. Jelentős találkozópontja lett a londoni Sohoban megnyílt Batcave nevű szórakozóhely a kialakulóban lévő irányzatnak, melyet a New Musical Express zenei magazin „pozitív punk”-nak titulált.Ennek hatására később „batcaver” néven emlegették a korai stílusú gótokat.

Az angol helyszíntől függetlenül az 1970-es évek végén és 80-as évek elején az amerikai punk stílustól is különvált a death rock.  Az 1980-as években és az 1990-es évek elején Németországban is új szubkultúra fejlődött ki „Gruftis” néven (kripta vagy sír teremtmények), akiknek a stílusa a gótikus és új hullám keveredéséből jött létre, némi hatással az új romantikából is, ők alkották a „sötét kultúra” első szakaszát.

A posztpunk után

A posztpunk népszerűségének csökkenése után a stílus zeneileg és külső jegyeiben is részekre vált, így alakultak ki a gótok különböző típusai. Az 1990-es évekre a viktoriánus stílusú divat volt a jellemző.

Jelenlegi szubkulturális különbségek

Az 1990-es évekre a gót kifejezés és az egyes szubkultúrák közti határok vitatottak voltak. Új szubkultúrák jöttek létre vagy váltak népszerűbbé a többinél, néhányuk összeütközésbe került a gót stílussal az emberek között és a médiákban is. A probléma inkább az egyes stílusok külső jegyekbeli hasonlósága miatt merült fel, és nem az adott stílusú zenekarok műfajai okozták. A kifejezést később azokra az együttesekre használták, aki sem zeneileg, sem külső jegyeikben nem hasonlítottak az eredeti gótikus szubkultúra elemeire. Ez végül egy gót szleng kialakulásához vezetett, melyben a különböző stílusú gótok nevezték a többi gót stílusú csoportok tagjait.

A stílus mellékágaira az eredeti szubkultúra tagjai különbözőképpen reagáltak. Némelyek biztonságban érezvén magukat a saját csoporthoz-tartozásuk miatt, sértésnek érezték ha gótnak nevezték őket, míg mások úgy döntöttek, csatlakoznak az meglévő irányzatok egyéni elnevezésű csoportjaihoz. Még mások egyszerűen figyelmen kívül hagyták ezeket a csoportokat, és saját elképzeléseik alapján tartották magukat gótnak. Az egyes szubkultúrák változó alfajai miatt lehetetlen precízen meghatározni az azok közötti határokat.

A gót színtér

A gótikus rock és death rock képviselői nem voltak túl nagy számban, az alábbi zenekarok ismertek: Bauhaus, Specimen, The Damned, The Birthday Party, Southern Death Cult, Ausgang, Sex Gang Children, 45 Grave, UK Decay, The Virgin Prunes, Kommunity FK, Alien Sex Fiend és a Christian Death. Gloria Mundi, This Mortal Coil, Dead Can Dance, mittageisen, Adam and the Ants korai felállása és a Killing Joke szintén hasonló stílusú volt.

A 80-as évek közepére a gót zenét játszó együttesek száma növekedésnek indult és egyre népszerűbbé vált, mint a The Sisters of Mercy, The Mission, Xmal Deutschland, The Bolshoi és a Fields of the Nephilim, a 90-es években további újabb zenekarok alakultak. A Factory Records, 4AD Records és Beggars Banquet Records lemezkiadó cégek hozták el ezeket a zenéket Európába, míg a Cleopatra Records pedig az Egyesült Államokba. A 4AD együtteseinek népszerűsége eredményezte egy hasonló amerikai társaság létrejöttét Projekt Records néven. Ez egy könnyedebb zenei stílust hozott létre, a dark wave stílus egy alfaját.

A 90-es évek közepére a következő zenei stílusokról tartották úgy, hogy a gótból fejlődtek ki: gothic rock, death rock, indusztriális zene, psychobilly, electronic body music, ambient, experimental, szintipop, shoegazing, punk rock és a 70-es évekbeli glam rock.

A 2000 utáni években korai gót zenét játszó együttesek közül a Cinema Strange, Bloody Dead And Sexy, Black Ice és az Antiworld váltak nagyon népszerűvé. A Nights like Ghoul School és a Release The Bats keményebb death rock zenét játszanak, és a Drop Dead Festival nevű rendezvény a világ minden tájáról vonzza a death rock stílus rajongóit.

Napjainkban a gót zene legfőbb színtere Nyugat-Európa, azon belül is különösen Németország, ahol több tízezres rajongótábort vonzó fesztiválokat rendeznek (Wave-Gotik-Treffen,[ Mera Luna]). Észak-Amerikában is rendszeresek a hasonló rendezvények, mint a Chambers Dark Art & Music Festival.


Ideológia

A gót szubkultúra ideológiájának pontos definiálása több okból is nehéz. Az egyik az érdekeltek hangulatának és esztétikájának fontossága. Ezt részben a romanticizmus és neoromanticizmus inspirálta. A gótok sötét, titokzatos és morbid külseje a romanticizmus gótikus novelláival hozható párhuzamba. A 18. század végén és 19. században a horror, a természetfeletti érzés széles körben elterjedt volt a népszerű irodalomban. A folyamat tovább haladt a modern kori horror filmekben. A hangulat és esztétika mellett a gót irányzat másik központi eleme a teatrializmus és drámaiság.

A gótok általában nem támogatják az erőszakot. A média számos alkalommal tévesen kapcsolta össze erőszakos bűncselekményekkel a gót szubkultúra tagjait. Azonban az erőszak és gyűlölet nem része a gót ideológiának. Ehelyett az ideológia inkább a felismerésen, azonosuláson és a közösségi és egyéni bűnök miatti szomorúságon alapul, amit a kultúra egyéb területei igyekeznek figyelmen kívül hagyni vagy elfelejteni. Ezek a gót zenei stílusnak is a központi témái.

A gót ideológia pontos meghatározásának másik akadálya a gótok jellemzően apolitikus természete. Míg az egyének társadalmi normákkal szembeni ellenállása nagyon kockázatos volt a 19. században, napjainkban már jóval kevésbé van így. Így a gót szubkultúra lázadásának jelentősége korlátozott. A hippi és punk mozgalmakkal ellentétben a gót szubkultúra nem hordoz politikai üzeneteket és nem próbál társadalmi aktivitást elérni. A stílust inkább az egyéniség hangsúlyozása, a különbségek elfogadása, a kreativitás kiemelése és enyhe cinizmus jellemzi, de ezek sem általános a szubkultúra minden egyes tagjára. Különösen a katolicizmus esztétikai elemei jelennek meg gyakran a szubkultúrában. Ezek oka szatirikus vagy egyszerűen csak dekorációs okai vannak.

 

eredet:wikipedia.hu


 

Szavazás

Melyik előadót szereted jobban?
Tarja Turunen
Amy Lee
Korn
Marilyn Manson
Asztali nézet